Lato zbliża się do nas wielkimi krokami. Za oknem coraz więcej słońca, termometr wskazuje coraz większe liczby, a wyglądając za okno widzimy także rzesze biegaczy, którzy korzystają z pięknej pogody i szykują się do sezonu letniego. Dla ćwiczących cały rok, lato nie będzie zaskoczeniem i pokazanie się w stroju kąpielowym na nagrzanej plaży przyjdzie z łatwością. Są też tacy, którzy chcą jeszcze zrzucić „parę kilo”, ale po szybkim spadku masy ciała, nagle waga się dla nich zatrzymała. Co jednak z tymi, którzy swoje przygotowania właśnie zaczynają bądź mają to w planach? Jak ćwiczyć efektywnie, aby ciało nabrało sprężystości, a zimowy tłuszczyk poszedł w zapomnienie? Co jeść a czego się wystrzegać, aby pomóc organizmowi osiągnąć nasze cele i czuć się świeżo i zdrowo? Na te pytania odpowie mi trener personalny Grzegorz Chorążykiewicz, pracujący na co dzień w Studio Treningu Personalnego Strong House w Krakowie.

Ann: Czy zauważasz w swojej pracy, żeby przed okresem letnim zgłaszało się do Was więcej osób w celu przygotowania się do sezonu letniego?
Grzegorz Chorążykiewicz: Zdecydowanie. Największe oblężenie jest z początkiem września – października, kiedy wszyscy wracają do swoich obowiązków po wakacyjnym lenistwie, drugi okres to nowy rok i postanowienia noworoczne. A cała reszta to tzw. “sezonowcy”, którzy przychodzą 2-3 miesiące przed wakacjami i myślą, że w dwa miesiące zrobią formę. A wiem z doświadczenia, że tak niestety nie jest. Jest to sport przede wszystkim dla osób wytrwałych i cierpliwych.

A: Jak duży wpływ na rezultaty mają odpowiednie treningi, a jaki dieta? Czy jeśli ktoś nie ma dużo czasu, żeby ćwiczyć wystarczy mu odpowiednio zbilansowana dieta? (Jak ważny jest trening a jak ważna dieta, czy jedno bez drugiego coś nam da).
G: Mówią, że dieta to 60% sukcesu, trening 30%, odżywki/suplementy 5% i styl życia kolejne 5%, dużo jest prawdy w tych liczbach, niestety jedno bez drugiego “żyć nie może. Osoba początkująca osiągnie efekty nie trzymając przysłowiowej “michy natomiast jeżeli chcemy osiągnąć coś więcej w tym sporcie dieta jest nieodzownym elementem. Trening to tylko bodziec do wzrostu, a cała reszta dzieje się po treningu, kiedy jemy. Należy też zadbać o odpowiednią ilość snu, żeby mięśnie mogły się zregenerować po wysiłku fizycznym.

A: Polecasz jakieś ćwiczenia, które nie wymagają profesjonalnego sprzętu i może je wykonać każdy w zaciszu swojego domu? Pewnie nie dają one takiego rezultatu, ale jak to niektórzy mówią „małymi kroczkami do celu”. (Jakieś proste ćwiczenia na macie albo z butelkami wody i np. propozycja zmiany jakiś drobnych nawyków np. zamiast schodów winda)
G: Wg każda osoba powinna mieć swojego trenera, też takowego posiadam. Jest on najlepszym obserwatorem i motywatorem. Często ludziom się wydaje, że dobrze wykonują ćwiczenia, a tak nie jest. Zdarza się, że efekt jest przeciwny do zamierzonego. Jeżeli jesteś osobą początkującą skonsultuj się z trenerem lub specjalistą. Przebadaj się, sprawdź, czy nie masz żadnych przeciwwskazań do ćwiczeń fizycznych i się porozciągaj. Niestety coraz częściej przychodzą do mnie osoby, które mają wady postawy ciała i są słabo rozciągnięte. Wtedy takowy trening mija się z celem. Wracając do pytania, nie jestem zwolennikiem ćwiczeń w domu.

A: Wraz z latem na półkach sklepowych będziemy mieć masę świeżych owoców i warzyw. Jak konstruować naszą dietę i czego powinniśmy się wystrzegać robiąc codzienne zakupy?
G: Jak to mówią wszystko z umiarem, warzywa i owoce są cennym makroskładnikiem w diecie, gdyż dostarczają niezbędnych witamin i minerałów. Przede wszystkim należy wystrzegać się obżarstwa i podjadania pomiędzy posiłkami.

A: Masz jeszcze dla naszych czytelników przydatne rady na nadchodzący sezon?
G: Tak! Dużo trenować, zdrowo jeść (zmieniać nawyki żywieniowe) i cieszyć się każdym dniem, a w szczególności tym, że jesteśmy zdrowi. To chyba najcenniejsze co może mieć każdy człowiek, bez zdrowia nie ma nic!

Źródło: http://gazetaradymno.pl/

2017-10-16T16:08:07+00:00